Garage Puls Auto Moto Portal
29.12.2024

Subaru XT (1985-1991): Neponovljivi coupe poput svemirskog broda na četiri točka

Prethodni Sljedeći

Ni prije ni kasnije nije postojao takav Subaru: Oštre linije, velike staklene površine, "pop-up" farovi i jedva vidljivi krovni stubovi učinili su da se XT ističe iz svakog ugla, a visok razmak od tla i pogon 4WD bili su pionirski koraci klase coupe-crossovera.


Iako se smatra osebujnom markom automobila, Subaru je oduvijek imao vjerne obožavatelje koji su cijenili kombinaciju japanske pouzdanosti i pogona na sve točkove. Ipak, Japanci su uvijek željeli više. 

U pokušaju da odbaci svoj rustikalni imidž "seoskog radnika" i "šumara", Subaru je u februaru 1985. godine predstavio coupe. I to kakav! Model XT trebao je proširiti krug kupaca i cijelom svijetu pokazati da vozila sa znakom Subarua nisu samo spori i dosadni karavani.
006_vremeplov_subaru_XT.jpg
Sjeverna Amerika je trebala biti glavno tržište za XT, pa je tamo coupe stigao šest mjeseci prije Japana (gdje je prodavan pod imenom Alcyone - u čast najsjajnije zvijezde u jatu Plejada). U Evropi je nastupao kao XT, u Australiji pod imenom Vortex. 

Nakon stilski nejasnih sedana i karavana, XT kupe je izgledao kao svemirski brod. Agresivne oštre linije, velike staklene površine, pop-up farovi i jedva vidljivi krovni stubovi učinili su da se automobil ističe iz svakog ugla. Oblik haube u obliku klina određen je kompaktnim bokser motorom, a neuobičajeno visok razmak od tla, barem za jedan coupe, predstavljao je počast Subaruovoj tradiciji pogona na sva četiri točka. Spektakularan izgled pratili je pažljivo osmišljena aerodinamika (koeficijent otpora zraka - 0,29) zahvaljujući i potpuno uvučenim kvakama na vratima. Naravno, klinasta estetika nije se svidjela svima, ali je bilo nemoguće ne primijetiti novi proizvod.
002_vremeplov_subaru_XT.jpg
Na tržištu relativno jeftinih coupea "demokratskih marki" sredinom 80-ih bilo je barem 10-ak japanskih i američkih modela - od Pontiac Fiera do Toyote Celice - ali se niko nije približio dizajnerskoj ekstravaganciji Subaru XT-a, koji kao da je izašao iz naučno-fantastičnih televizijskih serija '60-ih.

I enterijer je bio veoma neobičan: ručica 4-stepenog automatskog mjenjača je stilizirana kao drška pištolja, gumbi i prekidači su razbacani u aeronautičkom stilu, ultra-moderna instrument tabla počivala je na tečnim kristalima, upravljač je imao dva kraka postavljena pod uglom od 90 stepeni. Ni prije ni kasnije nije postojao takav Subaru! 
012_vremeplov_subaru_XT.jpg
Kao i model Leone, na osnovu čije tehnike je napravljen, XT je ponuđen s prednjim pogonom i u verziji 4WD. Drugim riječima, Japanci su bili 25 godina ispred globalnog trenda coupe-crossovera, ali ova inovacija nije bila cijenjena 80-ih. 

Subaru XT je bio i cjenovno povoljan. U osnovnoj verziji s atmosferskim 1,8-litarskim 4-cilindričnim atmosferskim bokserom (94 KS) XT je koštao oko 9,5 hiljada dolara, no cijene za turbo verziju (113 KS) bile su dosta više: 14.573 dolara za XT s prednjim pogonom, 15.648 dolara za 4WD. U Evropi nije bila dostupna verzija s atmosferskim motorom, ali je zato turbo bio znatno snažniji (136 KS) i "upregnut" s manuelnim 5-stepenim mjenjačem. 
003_vremeplov_subaru_XT.jpg
Ipak, XT nije uspio. Zašto? Prvo zbog slabih voznih karakteristika: coupe sportskog koncepta, statusa i stila se vozio kao dosadni porodični karavan. XT-u je nedostajalo i snage jer su čak i turbo verzije bile prigušene američkim ekološkim ograničenjima. A kada se krajem '80-ih XT pojavio s 2,7-litarskim 6-cilindričnim bokserom (147 KS), Nissan 300 ZX i Toyota Supra već su nudili dvostruko jače motore po neznatno višoj cijeni.

Ukupan tiraž modela tokom šest godina proizvodnje jedva je dostigao 98.000 primjeraka. Uprkos fijasku na tržištu, XT nije bio loš automobil. Zapravo je coupe Subaru bio ispred svog vremena. To je dovoljno, kao i simbolična uloga u filmu "Big" (Veliki) s Tomom Hanksom i Elizabeth Perkins. 

Subaru Subaru XT