Kalendarski smo ušli u zimu, ceste je prekrio snježni omotač, a jedna od "vrućih" tema u hladnim zimskim danima su prednosti i nedostaci prednjeg i zadnjeg pogona, odnosno, osovine preko koje motor "saopštava" svoju energiju na putnu podlogu. Postoje izražene polarizacije po ovom pitanju, čemu doprinos daju i proizvođači koji izrađuju vozila i s prednjim i zadnjim pogonom, ukoliko se radi o pogonu na samo jednu osovinu.
POZICIJA MOTORA I BILANS MASA
Pozicija motora (naprijed ili nazad) pokazuje značajnu ulogu u ponašanju vozila u odnosu na raspored pogona. Ukoliko je motor smješten na istoj "polovini vozila" gdje je i pogon, svojom će težinom pojačavati frikciju te povoljno djelovati pri vožnji na klizavim površinama. Sjetimo se starog dobrog "Fiće". Pogon nazad, motor nazad - prolazio je zimi gdje nisu mogla mnoga druga razvikana vozila.
Osim samog smještaja motora veliku ulogu igra i bilans masa, odnosno raspodjela težine po svakoj od osovina. Optimalnim se najčešće smatra raspored 50/50, odnosno, ista masa naprijed i nazad. Drugo je pitanje kakav je odnos masa tokom vožnje, odnosno kada je vozilo različito opterećeno (broj putnika, prtljag). U najčešćem broju slučajeva nećemo pogriješiti ako malo više opteretimo pogonsku osovinu pri vožnji po klizavom.
Zbog toga su vozači ranije trpali vreće pijeska u prtljažnik automobila sa zadnjim pogonom. Kombinacija "motor naprijed - pogon pozadi" je vrlo "ranjiva" pri vožnji po klizavim i deformabilnim površinama. Ukoliko vozilo ima pogon na svim točkovima, bilans masa neće znatno utjecati na vozne karakteristike, osim ako se radi o izrazitom debalansu (preopterećenost na jednoj od osovina). O 4x4 u zimskim uslovima ćemo drugom prilikom, a sada se pozabavimo prednjim i stražnjim pogonom.
PREDNJI POGON
Prednji pogon donosi prednosti zbog bolje upravljivosti na klizavim terenima, pogon je na više opterećenoj polovini (zajedno sa motorom). Ukratko: lakše je "dirigovati" automobilom ako se pogonski točkovi okreću u željenom pravcu. A ako se ipak desi podupravljivost, odnosno automobil ne skreće prema željama vozača jer su prednje gume izgubile prianjanje? Ne povećavati ugao upravljanja i ne pritiskati kočnice. Umjesto toga maknuti nogu s papučice za gas i ne kočiti. Masa automobila prenijet će se naprijed. Oprezno smanjivati ugao upravljanja i nježno usmjeriti automobil u željeni smjer.
ZADNJI POGON
Zadnji pogon je nepovoljniji u zimskim uslovima iako ga preferiraju rally vozači zbog ugođaja u sportskoj vožnji. U zimskim uslovima zadnji pogon imperativno traži sve četiri zimske gume, najčešće je potrebno dodatno opteretiti stražnju osovinu. U slučaju preupravljivosti blago povećati brzinu. Masa automobila prenijet će se na stražnje točkove. Pritom usmjeriti upravljač u smjeru prema kojem klizi stražnji dio vozila. Gledati prema željenom smjeru i biti spreman za "poravnanje" čim vozilo počne reagirati na korekcije smjera.
ZAKLJUČAK
Da su sve prednosti na prednjem ili zadnjem pogonu, na tržištu bi se prodavala samo takva vozila. Osim racionalnih razloga, važan faktor je i subjektivni osjećaj vozača. Neki se vozači jednostavno osjećaju komotnije s određenom vrstom pogona.
Ipak, u zimskim uslovima bi preporučili prednji pogon, pogotovo u BiH bogatoj brdima, snijegom. Za obje verzije pogona ostaje ključni zimski savjet - obavezno montiranje guma s pahuljicom ili simbolom M+S.