Na prve ozbiljnije troškove vlasnici polovnjaka naišli su s masovnim uvozom euro 3 dizelaša prije nešto više od 10 godina. Možete pretpostaviti da je riječ o problemima s kvačilom i plutajućim zamajcem, temom s kojom se budilo, o kojima su se vodili ozbiljni razgovori uz kafu i zbog kojeg smo "plakali" jedni drugima tražeći slamku spasa u reparacijama, zamjenskim krutim zamajcima i na kraju završavali s prodajom automobila ispod cijene.
Sjećam se jednog slučaja kada se u jednoj lokalnoj prodavnici s autodijelovima, dok sam se raspitivao za metlice brisača za svoj P308, vlasnik Focusa prve generacije s famoznim 1.8 TDCi dizelašem, tadašnje vrijednosti cirka 4.000 KM, skoro "samonokautirao" kada je čuo cijenu seta kvačila koje je sadržavalo i plutajući zamajac. Dobro je odjeknuo njegov udarac dlanom u čelo. Nikad ga neću zaboraviti, a neće ni stariji gospodin koji je sa sinom došao po mali servis za Golfa "Četvrticu", jer je skoro odskočio ustranu.
Iako je u tom setu bio i hidraulični druk ležaj, dvomaseni zamajac, komponenta koja je obično 70 posto vrijednosti seta, skoro ga je koštala "glave". Čovjek se nije mogao pomiriti s činjenicom da mora dati cijelu platu, odnosno platiti skoro četvrtinu vrijednosti vozila zbog samo "jednog" dijela. Ruka k’o lopata je odradila svoje, crvenilo na čelu i dijelu lica još više.
Samo je još nedostajalo da neko iz mase u šali poviče: "Dajte čovjeku šećera i vode…i kakvog popusta na to kvačilo"... za šta se vlasnik Focusa grčevito pokušao da izbori s trgovcem".
Međutim, takvih slučajeva je bilo na stotine, pa i na hiljade. Jeftino nabavljen polovnjak, obavezno dizel sa svim mogućim slovima oznake u crvenoj boji, "dohakao" je mnogim kućnim budžetima, zbog čega su se vršile pozajmice kod prijatelja, a nerijetko "završavali" i krediti u mikrokreditnim firmama.
Mnogi su se opametili, a mnogi bome nisu. Još uvijek se bude, žive i liježu s problemima vezanim za kvačilo. Neće da voze benzince i tačka, hoće da im auto u gradu troši 4 litra nafte, fenomen koji ne može više objasniti niti superinteligentni Chat GPT. Odgovor leži u ostavštini Golfa Dvojke, čiji obični dizel sa svega 54 KS, oslobođen svih satelita bez kojih moderniji dizeli više ne postoje, i masom od svega 900 kg, s lakoćom je postizao tu mizernu potrošnju.
Malo kome od običnih smrtnika je jasno zašto Fiatov 1.3 JTD isti motor iz Fiat Punta Dvojke u Opel Corsi 1.3 CDTi košta skoro četiri puta više. Zašto je Fiat zadržao jeftini kruti, a Opelovi inžinjeri se napravili pametni i konstruisali dvomaseni zamajac, koji zaista u vožnji ispunjava uglađenije svoju ulogu. Takvih primjera je na desetine i svaki od njih s ugrađenim dvomasenim zamajcem, "10 godina poslije", kada se takav auto u Evropi otpiše i završi u BiH, boli na svoj način.
Naše preskromno tržište, na koje se ponovo vraćaju polovnjaci u sve većem broju, a prema dostupnoj statistici skoro 50% tih polovnjaka su stari iznad 12 godina, će ponovo ispaštati zbog nekakvih nadobudnih inžinjera koji su željeli da ugode prvim vlasnicima i ujedno povećaju profit svojim poslodavcima.
Koliko god činjenica, da se automobli ne prave zbog siromašnog bh. tržišta, bila surova istina, s druge strane postoji realnost što takvi automobili, kao polovni naravno, obično opet završe kod nas. Potrošeni i komplikovani dizeli su rak-rana bh. tržišta. Kupaca ne nedostaje, a ne nedostaje niti majstora koji sve više trljaju ruke. Traje to predugo, da često uhvatim sam sebe s pitanjem: "Koja vam je ovo godina?"